Kieswijzerprogrammeren.nl

De kieswijzerprogrammeren is gemaakt voor computers en tablets. Op je mobiele telefoon kan je de uitlegvideo bekijken en de vragenlijst invullen.

Digitale geletterdheid krijgt een steeds prominentere plek op de basisschool. Dit is een belangrijk leergebied, waarvoor curriculum.nu beschrijft wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Programmeren is een essentieel onderdeel van digitale geletterdheid, jouw school gaat hier ook mee aan de slag.

Maar waar begin je? Uit welke onderwerpen bestaat programmeren en wat is de inhoud en kwaliteit van het aanbod van lesmateriaal?

Als antwoord op deze vragen hebben Stichting Groningen Programmeert en de Hanzehogeschool Groningen de ‘Kieswijzer Programmeren’ ontwikkeld. De kieswijzer laat zien welk programmeer onderwerpen er zijn en licht deze toe. Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid om lessenseries inhoudelijk te vergelijken op basis van de praktijkervaring van leerkrachten. Bovendien kan de school met de Kieswijzer een lesprogramma samenstellen, waarbij de lessenseries goed op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Op die manier maken leerlingen door de jaren heen kennis met alle aspecten van programmeren.

De kieswijzer maakt inzichtelijk wat leerlingen opsteken van lessenseries en geeft een overzicht van onder andere de werkvormen, kosten, en benodigde materialen.

Om de verschillende programmeer onderwerpen beter uit te leggen werken we samen met Sjef van Code In de Keuken. In het dagelijks leven maakt Sjef computerprogramma’s, maar als ze ’s avonds thuiskomt staat ze het liefst uren in de keuken. Sjef heeft een aantal filmpjes gemaakt waarin ze uitlegt wat elk verschillend programmeer onderwerp betekent. Zo krijg je een kort maar krachtig een beeld van wat programmeren precies is. Je kunt de filmpjes bekijken door op de boekenplanken van elk programmeer onderwerp te klikken.

Heb je vragen of opmerkingen over de kieswijzerprogrammeren? Neem contact met ons op!